Gdy w roku 2008 założyłem moją Firmę Nagraniową Fisdur Rec - kupiłem na początek 8 mikrofonów: dwie stereofoniczne pary klasyków AKG (w dwóch wersjach: C-414 B XLS oraz C-414 B XLII), dwa mikrofony Audio-Technica AT-4050 SM oraz stereofoniczną parę Rode NT1-A. To na początek, a potem - stopniowo - dokupowałem kolejne mikrofony różnych producentów, typów i rodzajów. Obecnie mam już dość sporą kolekcję różnych mikrofonów (AKG, Audio-Technica, Austrian-Audio, Neumann, Rode, Shure).
Trzeba tu nadmienić, że specjalizuję się w realizacji nagrań klasycznej muzyki kameralnej we wnętrzach o interesującej akustyce. Nagrywam fortepiany, organy piszczałkowe, najprzeróżniejsze składy kameralne: smyczkowe, dęte, strunowe, także grupy wokalne, orkiestry kameralne, chóry, a czasami nawet duże składy złożone z orkiestry, chóru i solistów. Od razu nadmieniam, że nie mam nic wspólnego z muzyką rozrywkową - specjalizuję się wyłącznie w muzyce klasycznej: od chorału gregoriańskiego po muzykę współczesną.
Jak już wcześniej wspomniałem - od początku miałem dwie stereofoniczne pary AKG C-414 (jedną parę C-414 B XLS i jedną parę C-414 B XLII). W pewnym momencie postanowiłem kupić trzecią parę mikrofonów AKG C-414. Tym razem mój wybór padł na nową odsłonę klasyka - AKG C 414 XLS z dziewięcioma charakterystykami kierunkowymi (bez litery "B" w nazwie).
Wybór okazał się bardzo dobry. Zrealizowałem już naprawdę sporo nagrań z pomocą tych mikrofonów (na przykład ostatnio nagrywałem koncertowy fortepian Steinway w Sali Koncertowej Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie). Stereofoniczna para AKG C-414 XLS była jedną z kilku par mikrofonów, których użyłem do realizacji tego nagrania i sprawdziła się znakomicie w tej roli - fortepian brzmi wspaniale!
Używam tej pary mikrofonów do bardzo różnych zadań: nagrywałem już nimi fortepiany, organy piszczałkowe, instrumenty strunowe, instrumenty dęte, nawet akordeon, a także chóry - za każdym razem byłem bardzo zadowolony z efektu, a co ważniejsze - zadowoleni byli muzycy, których nagrywałem.
To, że mikrofony firmy AKG z serii C-414 są na rynku od 1971 roku (!) naprawdę nie jest przypadkiem. Jest oczywiste, że przez te wszystkie lata były produkowane w bardzo różnych wersjach i wariantach, ale to w niczym nie zmienia faktu, że są to naprawdę znakomite mikrofony, czego potwierdzeniem jest ich niezwykle długa obecność na rynku oraz obecność w setkach studiów nagraniowych na całym świecie, a także na scenach i estradach koncertowych. Te mikrofony naprawdę zasłużyły sobie na miano klasyka i ich najnowsza wersja C-414 XLS jest tego znakomitym potwierdzeniem.